На данашњи дан пре 64 године почела производња Фиће

На данашњи дан пре 64 године почела је производња првог националног возила – популарног Фиће, односно модела Заставе 750. Мали путнички аутомобил рађен је према лиценци Фијата, а у периоду од 18. октобра 1955. до 1985. са производних трака сишло је и одвезло се близу милион возила модела који је проглашен за националну класу.

Фића је данас олдтајмер који изазива емоције код Крагујевачана, али и буди успомене на прошлу државу, њен стандард и прохујала времена и код држављана данас раздвојених држава бивше СФРЈ.

„Фића“ је освојио Европљане на Сајму аутомобила у Женеви 1955. године. када је тада најпопуларнија италијанска глумица Софија Лорен на сајму купила и одвезла ауто који ће у наредних 30 година бити мотор развоја овог дела Балкана.

У Крагујевцу се Фића монтирао према лиценци Фијата. А почетак тог посла нимало није био једноставан.

Првослав Раковић тадашњи директор представио је државном врху амбициозан план израде „националног возила“ које ће подразумевати серијску производњу модела путничког возила, обуку инжењера, радника.

Одговор државе био је да се фабрика гради, али да Завод Црвена застава сама нађе начин финансирања.

Са кредитом за изградњу фабрике почиње историја која ће променити и развити привреду Крагујевца, Шумадије, Србије, Југославије.

Поред Италије и Југославије, Фића се произодио у Аргентини, Шпанији, Немачкој укупно у свету је произведено у свим верзијама близу 5 милиона возила.

Од тог вртоглавог броја само у Крагујевцу за три деценије близу милион. Мали породични ауто убрзо је постао симбол у служби свих државних установа.

Фићу је возила народна милиција, хитна помоћ, судије, инспекција, неизбежни кандидати за возачке дозволе.

Милиони људи свих генерација одрастали су уз ово возило које је данас раритет на путевима.

Славољуб Батавељић, цели живот провео је уз Фићу. 1971. године полетно је почео да ради у Застави, проживео цео радни век уз национално возило и данас чува и углађује чак 4 модела.

Делове каже, прибавља од неколико других возила купљених уз пут. Сматра се да је управо овај мотор мале снаге покренуо економско чудо у Југославији 60-их и 70-их година 20. века.

Национално возило буди симпатије и код нових генерација возача које су рођене чак деценију после престанка производње Фиће у крагујевачкој фабрици.

Фића није само возило. То је симбол. Друге половине 20 века. генерације младих Југословена, Европљана.

Удружење љубитеља Фиће у Крагујевцу окупља близу 300 људи који немају срца да се одвоје од свог првог аута.

Занимљиво је, да је љубитеља Фиће у Европи далеко више, него у некадашњој Југославији која се возила деценијама и генерацијама на његовим точковима.

Извештава новинарка РТК Слађана Обрадовић Чукарић.

*Преузимање текста или дела текста дозвољено је само уз навођење извора. Фотографије, аудио и видео материјал, као и њихови делови (скриншот и сл.), уколико није другачије означено, су власништво ПД Радио телевизија Крагујевац доо и њихово преузимање је могуће само уз сагласност аутора.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *