Да ли знате шта су јавне политике?

Да ли знате шта су то јавне политике? Колико пута сте рекли да желите ефикаснију јавну управу са мање папирологије и једноставнијим процедурама, боље здравствене услуге и квалитетније образовање?

Својим учешћем можете на неке од ствари да утичете – јавне политике дају одговоре на питања која се тичу свих грађана и која су у јавном интересу.

Одговор на питање шта су јавне политике, тражимо на правом месту. Директорка Републичког секретаријата за јавне политике Бојана Тошић каже да се сам термин још није одомаћио, али да су јавне политике у најкраћем – група мера државе која даје одговор на нека од питања која се тичу свих грађана. Кроз процес реформе јавне управе Србија се труди да унапреди и процес креирања и доношења јавних политика како би побољшала функционисање бројних области деловања државе.

Ако желимо квалитетније здравствене услуге усмерене према самом пацијенту, или желимо квалитетније образовање, модерније образовање како бисмо имали више шанси да се запослимо након завршетка школовања, или желимо чистији ваздух у главном граду или желимо да не чекамо дуго у редовима, желимо ефикасну јавну управу – пошто причамо о реформи јавне управе – која врши све своје услуге на бољи и примеренији начин, ефикаснији начин, а све у интересу својих грађана, каже Бојана Тошић.

Да би се издвојили приоритети помажу консултације – са свим заинтересованим странама, јер се тако кроз процес креирања јавних политика заправо и стварају добри закони и други прописи.

Мислим да ту медији могу да одиграју веома важну улогу да позову што више грађана да узму учешће да се залажу за оно што је њима битно и уопште што је битно свим грађанима наше државе, наводи Тошић и објашњава да је полазна тачка подношење иницијатива.

Ми имамо једну апликацију на нашем сајту, јако једноставну, буквално се напише опис проблема, и не само опис проблема, може да буде и предлог решења. Када добијемо иницијативу ми морамо добро да је сагледамо, да спроведемо консултације са широким кругом заинтересованих лица, да добро разумемо проблем јер тек кад се добро разуме проблем онда ће интервенција коју очекујемо да буде адекватна с обзиром да ће се односити на широки број грађана, привредних субјеката, свих нас, каже директорка.
Врата су отворена и привредницима, каже Нинослав Крстић, помоћник директора Републичког секретаријата за јавне политике.

Могу једноставно да пошаљу иницијативу једноставним језиком написану да је потребно, на пример, да се уради реформа у сфери паушалног опорезивања, уколико су у питању предузетници. Или уколико су незадовољни услугама јавне управе у смислу прибављања одређених дозвола и лиценци могу директно да упућују које дозволе и лиценце им представљају проблем односно сам тај губитак времена, процес који јавна управа мора да спроведе њима представља на неки начин губитак, рекао је Крстић.
Важност укључивања грађана наглашава и Бранко Радуловић са Пројекта ЕУ за реформу јавне управе у оквиру Секторског реформског уговора.

Има једна изрека коју економисти често користе да је пут у пакао поплочан добрим намерама. Да би се заправо спречиле те погрешне мере јавне политике, да се доносе лоши закони, да се спроводе неке друге мере које нису адекватне, било би добро да се прикупи што више информација, да се сагледа заправо што боље постојећа ситуација, а без неке размене информација, то заиста није могуће, наглашава Крстић.

Он додаје да је Европска унија кроз пројекат подршке реформи јавне управе пружила значајну подршку у домену побољшања примене Закона о планском систему и добром планирању јавних политика, као и обукама и приручницима који државној управи у Србији олакшавају рад на креирању јавних политика, како би што боље одговарале потребама грађана и привреде.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *